In Algemeen
Hoe flexibel ben jij in je organisatie?

Voordat je gelijk je yoga matje te voorschijn pakt en de schorpioen pose wil gaan doen, laat je flexibiliteit de vrije loop en lees eerst even verder. 

De wensen en eisen van de consument c.q. de markt zijn de laatste jaren enorm vernieuwd. Waar we vroeger de discussie hadden ‘wie zijn beurt is het om de afwas te doen?’ is vandaag de dag de vraag ‘wie ruimt de vaatwasser in en wie ruimt hem uit?’. Wellicht is de vraag van de toekomst ‘kunnen onze apparaten niet voorzien worden van een multifunctioneel reinigings-systeem?’ zodat we de vaat en onze kleding zo, hop, vuil de kast in stoppen en het er even later weer keurig schoon uitkomt. Maar hoe flexibel is jouw onderneming om op dergelijke innovaties in te spelen?

Gezien de snelle innovatie gecombineerd met de behoefte van de klant, is het raadzaam om als organisatie flexibel te blijven en hier goed op in te spelen.

Verandering als constante factor

Een goed voorbeeld is het winkel gedrag van de consument. Ons koopgedrag is ten delen verschoven van winkelen in de winkelstraat naar winkelen via webwinkels. Diverse winkels hebben hier op ingespeeld door haar producten ook/of alleen via een online kanaal aan te bieden. Het winkelen in de winkelstraat wordt meer als belevenis ervaren en veel winkels passen zich daar dan ook op aan.

Neem de Apple Store in Amsterdam. Dit vergt van een onderneming dat je flexibel kan omgaan met deze twee takken van sport: aan de ene kant moet je de belevenis voor de klant in de fysieke winkel optimaal houden (schone/nette inrichting, voorraad van artikelen, klant vriendelijkheid). Aan de andere kant moet je webwinkel vindbaar zijn, je online klantvriendelijkheid en gebruiksgemak optimaal zijn én moet duidelijk zijn wat je in je shop kan vinden.

Nieuwe managementprincipes

Kort geleden was V&D volop aanwezig in het nieuws. Een vraag die zij zich zelf vaker hadden moeten stellen was: “hoe flexibel zijn wij?”. Om nieuwe inzichten te krijgen over de toekomst c.q. richting welke de V&D in moet gaan, heeft de V&D beroep gedaan op jou (of ons) als consument . Waar men vaak traditioneel vanuit management of directie niveau met de richting komt waarin men moet opereren, zien we toch ook vaak een verschuiving dat men deze vraag ook neerlegt bij het personeel (of in het geval van de V&D de consument). Topmanagement, staf en middenkader krijgen hierdoor een andere rol.

Het is immers het personeel welke moet werken met, de catering op een vliegtuig, de schappen in een kleding winkel, het opvoeren van webwinkel data, een samenwerkprogramma voor projecten, etc. Het personeel kan vaak sneller constateringen doen gezien men dagelijks met deze ‘tools’ werkt. Hoe sneller er iets met constateringen gedaan kan worden welke ten gunste zijn voor de organisatie, hoe flexibeler je kunt zijn ten opzichte van de concurrentie. En daarmee voorsprong kan creëren.

Hoe flexibel is jouw organisatie?

Nou horen we je denken: “flexibiliteit is mooi, maar bij veel organisaties is de rek er inmiddels wel uit.” Voordat alle IT-systemen en functiestructuren zijn aangepast, dient de volgende verandering zich al weer aan. Ondersteunende processen krijgen een steeds nauwere band met het hart van de bedrijfsprocessen. IT is verhuisd van een facilitaire dienst naar de kern van veel bedrijven. Als de informatiesystemen het niet doen, valt alles stil.

Wij vertellen je graag over de oplossingen, mogelijkheden en kansen die onze diensten bieden op het gebied van techniek, internetmarketing en concept & design. Om jouw organisatie flexibel maken én te houden.

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Een vraag? Of vastgelopen in eigen denken? Geen paniek! Soms heb je gewoon iemand nodig die vraagstukken en huidige bedrijfsprocessen opnieuw tegen het licht houdt.

    Nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Een vraag? Of vastgelopen in eigen denken? Geen paniek! Neem contact op met c)solutions:

    Naam (verplicht)

    E-mail (verplicht)

    Onderwerp

    Laat een bericht achter

    Recent Posts