In Geen categorie

Een nieuwe baan betekent een frisse start, nieuwe gezichten en een hoop eerste indrukken. Hoe verloopt die eerste dag? En hoe voelt het om het nieuwste toevoeging te zijn van ons team? Onze nieuwe consultant Martijn begon onlangs bij c)solutions en blikt terug op zijn eerste weken. Hoe heeft hij de start ervaren en wat viel hem op? Je leest het hier. 

Wie ben je? Stel jezelf even voor.

“Ik ben Martijn, 38 jaar en vader van 2 jongens, een van 7 en een van 3. We zijn graag met z’n allen in het bos en veel met dieren, dat vinden de jongens vooral heel leuk. Verder hou ik erg van sporten en probeer ik het mountainbiken weer op te pakken. Ik ben altijd al werkzaam geweest in de ICT. En dan vooral het snijvlak tussen hele technische mensen en meer de business. Eigenlijk het vertalen van de business naar de IT. Ik vind de techniek leuk, maar praten met mensen nog leuker, daarom ben ik er een beetje tussenin gaan zitten, de verbinding tussen de systeembeheerder en de klant.

Uiteindelijk wilde ik zelf ook meer aan de knoppen gaan zitten, toen ben ik in aanraking gekomen met Microsoft. Twee jaar geleden ben ik daar zo ingerold als nieuwe uitdaging. Ik vind uitdagingen leuk en zeg dan ook wel eens: ‘geef mij maar zwembandjes en gooi me in het diepe’. Voor mijn part prik je ze nog lek ook!”

Martijn c)solutions
Intranet bouwen met je team

Wat was je eerste indruk van het bedrijf en wat maakt hier werken uniek?

‘Wat c)solutions uniek maakt, is de combinatie van de hele Claresco groep (het moederbedrijf van c)solutions waar ook andere organisaties onder vallen zoals erp|open, Fosby en Korade) en de kleinschaligheid. Het is leuk dat je het tijdens de lunch ineens over online marketing kunt hebben. Tegelijkertijd zijn de lijntjes kort, waardoor je iedereen makkelijk kunt bereiken. Er hangt daardoor ook een soort huiselijk gevoel. Sinds ik hier ben, denk ik wel: ja, het is goed.

Daarnaast valt de open cultuur op. Je krijgt veel verantwoordelijkheden en de vrijheid om te leren, te ontdekken en mee te denken in projecten. Dat ondernemende karakter sprak mij direct aan. Ik wil een omgeving waar ik ook echt kan meedenken, en dat voelde ik hier heel erg. Dat heeft me uiteindelijk naar c)solutions getrokken.’

Een rustige start, maar snel volle bak aan de slag

Hoe was jouw eerste werkdag als consultant bij c)solutions?

“Mijn eerste werkdag was heel rustig, maar dat was bewust zo gepland. Ik begon op 2 januari en was alleen met HR en Marcel. Daardoor had ik de tijd om rustig op te starten: laptop aan, door de projecten heen lopen en vooral kennismaken met hoe c)solutions werkt. Ik heb eerder als Microsoft-consultant gewerkt, maar elk bedrijf heeft toch weer net een andere werkwijze. De dagen erna werd ik meegenomen in een salestraject rond een aanbesteding. Daar kon ik me meteen in vastbijten, wat lekker was na die rustige start. Al met al een fijne en soepele landing.”

Na die eerste dagen begon het echte werk. Martijn werd betrokken bij verschillende projecten en merkte na een maand dat hij écht op gang kwam.

Je eerste dagen waren dus vrij rustig, wanneer was het moment dat je dacht ‘ohja nu begint het echt’?

“Dat begint eigenlijk nu na een maandje pas. Ik werd wel gelijk bij wat zaken betrokken. We hebben een servicedesk bij c)solutions waar een paar klantvragen lagen die ik opgepakt heb. Er kwam bijvoorbeeld een assessment binnen van een klant die hadden gevraagd of wij hun door het Microsoft platform wilden helpen. Ze wilden namelijk iets met het intranetplatform doen, maar het zijn spannende dingen dus ze wisten niet helemaal wat ze te wachten stond. Daar ben ik vooral ingedoken en daar heb ik afgelopen maand een presentatie over gehouden, dat was superleuk. Ondertussen ben ik mee gaan lopen en kijken met collega’s. Kijken wat zij allemaal doen, informatie op gaan halen over dingen die ik eigenlijk nog nooit had gedaan.“

De eerste grote opdracht: twee intranetten bouwen

Vrij snel na zijn start kreeg Martijn een grote opdracht: de implementatie van twee intranetten. “Samen met Marcel had ik de kick-off van het project. De scope was duidelijk: twee intranetten bouwen die passen bij de verschillende behoeften van beide organisaties. Tijdens de workshops bleek al snel dat het efficiënter was om het project op te splitsen. Daardoor werd ik verantwoordelijk voor het intranet van een bepaalde sectie en mijn collega consultant Niels voor de andere sectie. Zo konden we ons echt verdiepen in de specifieke wensen van beide teams. Het samenwerken met Niels zorgde voor een goede kennisdeling, en het was leuk om te sparren over de verschillende ervaringen in het project. Kortom, het was een zeer leuke en leerzame kennismaking met de werkwijze van c)solutions.”

Microsoft Support Community

Hoe zorg jij ervoor dat je up-to-date blijft met de nieuwigheden van Microsoft?

“Dat is heel divers. Wat ik doe is de community van Microsoft raadplegen, daar zitten dan MVP’s die updates delen. Ik pak de roadmap van Microsoft erbij en dan ga ik vervolgens de community’ s aflezen wie dat al heeft uitgevoerd of wie er meer van weet. Ik vind het bijvoorbeeld ook leuk om LinkedIn af te struinen en te kijken wat er allemaal speelt. En wat ik voornamelijk fijn vind is contact onderhouden met andere Microsoft experts, en hiermee kennis uit te wisselen. Het helpt echt om eens een vraagstuk bij een collega neer te leggen en een discussie te voeren over wat de beste oplossing is. In mijn vrije tijd probeer ik te lezen en aangezien we vaak in de auto zitten luister ik podcasts om nieuwe ontwikkelingen te blijven volgen.”

Hoe vind je tot nu toe de balans tussen werken op kantoor, bij klanten en thuis?

“Die balans vind ik fijn, vooral vanwege de vrijheid die ik daarbij voel. Het hangt natuurlijk helemaal af van de klant—hoe vaak ze je op locatie willen zien en wat voor opdracht het is. Maar voor mij werkt het het beste als ik dat zelf kan indelen. Ik probeer een goede verdeling te maken: minimaal één à twee dagen per week op kantoor, twee dagen bij klanten en één dag thuis. Zo plan ik het elke week in.”

Wat zijn, denk jij, de belangrijkste eigenschappen voor een goede consultant?

“Het is voornamelijk belangrijk dat je flexibel bent, het kan namelijk zo zijn dat als je bij een klant zit het vraagstuk ineens verandert. En vooral: de verwachting. En ik vind dat je de vraag achter de vraag moet kunnen achterhalen. Dus dan prik je echt door het probleem heen om erachter te komen wat nu echt het vraagstuk is. Ik vind ook wel dat je sterk in je schoenen moet staan. Je moet je mening durven geven, en ook kunnen omgaan met de kritiek die daarvan terugkomt. Je moet goed kunnen luisteren en begrijpen en het stukje planmatig werken is ook erg belangrijk.”

Martijn verdiept zich onder andere in Copilot.

Wil jij meer weten over Copilot?

Recent Posts
Microsoft Solutions Partner