Kijk jij elke dag naar alle data van jouw website? Waarschijnlijk niet. Google Analytics kan de voor jou belangrijke meldingen e-mailen zodat jij altijd op de hoogte bent van wat er speelt op jouw website. Denk aan het signaleren van sterke verkeersdalingen of stijgingen, AdWords vertoningen en social media verkeer. Heb je een webshop? Stel dan zeker meldingen in voor omzetdaling (of -stijging) en voor aanzienlijke daling (of stijging) in conversieratio.
Het bouncepercentage van een bestemmingspagina kan iets zeggen over de gebruiksvriendelijkheid van die pagina en wellicht van je hele website. Om na te gaan welke bestemmingspagina’s een hoog bouncepercentage hebben, ga je naar Gedrag >> Bestemmingspagina’s. Sorteer vervolgens op ‘Bouncepercentage’ en kies als Sorteertype ‘Gewogen’. Nu kun je stuk voor stuk de bestemmingspagina’s verder analyseren en verbeteringen doorvoeren.
“Gewogen sortering sorteert percentagegegevens in volgorde van belang, in plaats van in numerieke volgorde. Een bouncepercentage van 100% dat is berekend op basis van één bezoek, levert bijvoorbeeld geen nuttige informatie, maar een bouncepercentage van 70% berekend op basis van 1000 bezoeken is wel van betekenis. Met gewogen sortering worden die rijen met betekenisvolle statistieken boven aan de lijst weergegeven. Dit is met name handig wanneer u grote hoeveelheden gegevens moet verwerken.” Bron: Google Analytics Help
Soms wil je naast de rapportagemogelijkheden ook iets specifiekere data kunnen achterhalen om sneller bepaalde inzichten te komen. Wanneer je specifiekere resultaten wilt zien, maak dan gebruik van reguliere expressies, ook wel regex genoemd. De filterfunctie (herkenbaar aan het vergrootglas icoon) vind je bovenaan de tabel van de standaardrapporten. Als je op ‘geavanceerd’ klikt en het drop down menu opent onder ‘bevat’, kun je kiezen voor ‘Overeenkomsten met RegExp’. Nu kun je een reguliere expressie invoeren in het zoekveld.
Je kunt reguliere expressies ook gebruiken in andere filters zoals:
- aangepaste dashboards
- weergaven
- doelen
- segmenten
Er zijn veel metatekens beschikbaar voor krachtigere reguliere expressies, bekijk de lijst op
Google Analytics Help.
Nieuwsgierig naar meer tips & tricks? Onze Google Analytics training is geschikt voor onder andere: content managers, webmasters, tekstschrijvers, redacteuren maar ook gewoon voor mensen die meer willen weten over Google Analytics. Tijdens deze Google Analytics training leren wij je om effectief in te spelen op data vanuit Google Analytics.