• Home
  • Dit zijn wij
  • Dit doen wij
  • Mooie Projecten
  • Partners
  • Blog
  • Vacatures
  • Contact
c)solutions
Bekijk onze partners

Tips & tricks voor Google Analytics

Home / Google / Tips & tricks voor Google Analytics
0
Google Analytics is niet alleen maar een tool waarmee je even snel je bezoekersaantallen kunt checken. Je kunt er veel meer uithalen. Dit zijn onze handige tips & tricks waarmee je veel meer uit je data kunt halen dan je nu al doet. Voor zowel de beginnende- als gevorderde Google Analytics gebruiker.

1. Maak gebruik van aangepaste meldingen

Kijk jij elke dag naar alle data van jouw website? Waarschijnlijk niet. Google Analytics kan de voor jou belangrijke meldingen e-mailen zodat jij altijd op de hoogte bent van wat er speelt op jouw website. Denk aan het signaleren van sterke verkeersdalingen of stijgingen, AdWords vertoningen en social media verkeer. Heb je een webshop? Stel dan zeker meldingen in voor omzetdaling (of -stijging) en voor aanzienlijke daling (of stijging) in conversieratio.

2. Kijk naar bouncepercentages

Het bouncepercentage van een bestemmingspagina kan iets zeggen over de gebruiksvriendelijkheid van die pagina en wellicht van je hele website. Om na te gaan welke bestemmingspagina’s een hoog bouncepercentage hebben, ga je naar Gedrag >> Bestemmingspagina’s. Sorteer vervolgens op ‘Bouncepercentage’ en kies als Sorteertype ‘Gewogen’. Nu kun je stuk voor stuk de bestemmingspagina’s verder analyseren en verbeteringen doorvoeren.

“Gewogen sortering sorteert percentagegegevens in volgorde van belang, in plaats van in numerieke volgorde. Een bouncepercentage van 100% dat is berekend op basis van één bezoek, levert bijvoorbeeld geen nuttige informatie, maar een bouncepercentage van 70% berekend op basis van 1000 bezoeken is wel van betekenis. Met gewogen sortering worden die rijen met betekenisvolle statistieken boven aan de lijst weergegeven. Dit is met name handig wanneer u grote hoeveelheden gegevens moet verwerken.” Bron: Google Analytics Help

3. Tijd besparen met reguliere expressies

Soms wil je naast de rapportagemogelijkheden ook iets specifiekere data kunnen achterhalen om sneller bepaalde inzichten te komen. Wanneer je specifiekere resultaten wilt zien, maak dan gebruik van reguliere expressies, ook wel regex genoemd. De filterfunctie (herkenbaar aan het vergrootglas icoon) vind je bovenaan de tabel van de standaardrapporten. Als je op ‘geavanceerd’ klikt en het drop down menu opent onder ‘bevat’, kun je kiezen voor ‘Overeenkomsten met RegExp’. Nu kun je een reguliere expressie invoeren in het zoekveld.

Je kunt reguliere expressies ook gebruiken in andere filters zoals:

  • aangepaste dashboards
  • weergaven
  • doelen
  • segmenten
Er zijn veel metatekens beschikbaar voor krachtigere reguliere expressies, bekijk de lijst op Google Analytics Help.

4. Zoekopdrachten op je site

Dit rapport lijkt wellicht op het eerste oog niet zo interessant. Maar wanneer je de zoekopdrachten van je bezoekers combineert met e-commerce gegevens, dan wordt het ineens een stuk aantrekkelijker! In onderstaand voorbeeld zien we dat wanneer er op zoekterm H, G en D wordt gezocht het conversieratio aanzienlijk hoger is dan bij andere termen. Deze informatie is zeer bruikbaar bij bijvoorbeeld het inrichten van je homepage. 

Masterclass Google Analytics

Nieuwsgierig naar meer tips & tricks? Onze Google Analytics training is geschikt voor onder andere: content managers, webmasters, tekstschrijvers, redacteuren maar ook gewoon voor mensen die meer willen weten over Google Analytics. Tijdens deze Google Analytics training leren wij je om effectief in te spelen op data vanuit Google Analytics.
Bekijk het programma en schrijf je in

Masterclass Google Analytics

In onze Masterclass Google Analytics leer je statistieken te vertalen naar verbetering van je website en behaal je gestelde doelen. Bekijk het programma en schrijf je in!

Aanmeldformulier

Datum (verplicht)
 12 april 2018

Naam (verplicht)

Telefoonnummer (verplicht)

E-mail (verplicht)

Organisatie

Kortingscode

Bericht

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?
 Ja Nee

Back to Top
Recent Posts
  • 5 SEO trends voor 20185 SEO trends voor 2018
  • Valo intranet valt in de prijzenValo intranet valt in de prijzen
  • 9 Mythes over overstappen naar de cloud9 Mythes over overstappen naar de cloud
  • Bereid je voor op Black FridayBereid je voor op Black Friday
  • Home
  • Dit zijn wij
  • Dit doen wij
  • Mooie Projecten
  • Partners
  • Blog
  • Vacatures
  • Contact
Over c)solutions

Snel, concreet, oplossingsgericht en creatief: zo gaat c)solutions te werk. Onze dienstverlening is klantspecifiek en uniek, met korte en strakke lijnen zodat u ons eenvoudig kunt bereiken.

Laatste blog berichten
  • 5 SEO trends voor 2018
    5 SEO trends voor 2018
  • Valo intranet valt in de prijzen
    Valo intranet valt in de prijzen
  • 9 Mythes over overstappen naar de cloud
    9 Mythes over overstappen naar de cloud
  • Bereid je voor op Black Friday
    Bereid je voor op Black Friday
  • Call-to-action: 7 Tips voor de ultieme verleiding
    Call-to-action: 7 Tips voor de ultieme verleiding
  • c)solutions
  • kosterijland 50, 3981 AJ Bunnik
  • 0318 – 49 53 72
  • info@csolutions.nl
Copyright © 2018 c)solutions | Kosterijland 50, 3981 AJ Bunnik | Telefoon: 0318 - 495 372
Schrijf ons

Stuur ons een mail en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.